Obraz olejny z 1888 roku ze zbiorów Muzeum Narodowego w Krakowie.  

Na lewo od  centrum obrazu artysta umieścił dowódców, w tym siedzącego na koniu Naczelnika w eleganckim fraku mundurowym (jako model posłużył ksiądz Antoni Gruszecki, wikary z kościoła Mariackiego). Współorganizator powstania, Hugo Kołłątaj, ubrany jest na czarno i siedzi na czarnym koniu (de facto nie brał on udziału w bitwie).  Obok niego ukazani zostali dwaj generałowie, kierujący sztabem: Antoni Józef Madaliński i Józef Zajączek (w napoleońskiej czapce oparty o drzewo).   W pięknym szlacheckim stroju namalował Matejko Stefana Dembowskiego, który w razie śmierci Kościuszki miał być jego następcą.  Po prawej stronie obrazu ukazani zostali tryumfujący chłopi, w tym stojący obok zdobycznej aramty Bartosz Głowacki.  

Obraz został zakupiony ze składek Polaków z trzech zaborów i przekazany Muzeum Narodowemu w Krakowie, a pozowali do niego między innymi chłopi z podkrakowskich wsi.