Obraz olejny z 1888 roku ze zbiorów Muzeum Narodowego w Krakowie.
Na lewo od centrum obrazu artysta umieścił dowódców, w tym siedzącego na koniu Naczelnika w eleganckim fraku mundurowym (jako model posłużył ksiądz Antoni Gruszecki, wikary z kościoła Mariackiego). Współorganizator powstania, Hugo Kołłątaj, ubrany jest na czarno i siedzi na czarnym koniu (de facto nie brał on udziału w bitwie). Obok niego ukazani zostali dwaj generałowie, kierujący sztabem: Antoni Józef Madaliński i Józef Zajączek (w napoleońskiej czapce oparty o drzewo). W pięknym szlacheckim stroju namalował Matejko Stefana Dembowskiego, który w razie śmierci Kościuszki miał być jego następcą. Po prawej stronie obrazu ukazani zostali tryumfujący chłopi, w tym stojący obok zdobycznej aramty Bartosz Głowacki.
Obraz został zakupiony ze składek Polaków z trzech zaborów i przekazany Muzeum Narodowemu w Krakowie, a pozowali do niego między innymi chłopi z podkrakowskich wsi.