Biogram Postaci z tego okresu
 Zbigniew Marian Szostak      Kpt. Zbigniew Szostak, wizerunek na podstawie fotografii.

Zbigniew Marian Szostak  

 
 
Biogram został opublikowany w XLVIII tomie Polskiego Słownika Biograficznego w latach 2012-2013.
 
 
 
Spis treści:
 
 
 
 
 

Szostak Zbigniew Marian (1915–1944), kapitan pilot Polskich Sił Powietrznych w Wielkiej Brytanii.

Ur. 11 XI w Warszawie, był synem Zygmunta i Anieli z Muchowiczów.

S. uczył się w Gimnazjum im. Tadeusza Rejtana w Warszawie i w r. 1934 zdał tam maturę. W r. 1935 uczestniczył w kursach Lotniczego Przysposobienia Wojskowego, po czym w okresie 20 IX 1935 – 1 I 1936 odbył kurs w Szkole Podchorążych Piechoty w Zambrowie. Następnie uczył się w Dęblinie w Szkole Podchorążych Rezerwy Lotnictwa, którą ukończył w stopniu kaprala podchorążego. Naukę kontynuował w Warszawie na Wydz. Lotniczym Państw. Szkoły Technicznej; absolwentem Wydziału został w r. 1938. Jednocześnie odbywał ćwiczenia w 1. Pułku Lotn. w Warszawie (1936–7) i 3. Pułku Lotn. w Poznaniu (1938–9). Mianowany podporucznikiem rezerwy (ze starszeństwem z 1 I 1938), zaliczył w r. 1938 kurs ślepego latania oraz lotów nocnych. Po ukończeniu w maju 1939 kursu pilotów komunikacyjnych w Polskich Liniach Lotniczych «LOT» został tam zatrudniony. Jako członek Aeroklubu Warszawskiego oblatywał jego samoloty oraz brał udział w wielu zawodach.

Podczas kampanii wrześniowej 1939 r. uczestniczył S. w ewakuacji latającego sprzętu «LOT-u» i 15 IX t.r. na samolocie pasażerskim typu Fokker VII przeleciał wraz z załogą granicę polsko-rumuńską, lądując najpierw w Czerniowcach, a następnie w Bukareszcie. Po zatrzymaniu przez władze rumuńskie polskich samolotów cywilnych pozostał w Bukareszcie do 17 X, a następnie przez Jugosławię dotarł do Aten, skąd 25 X odpłynął do Marsylii; potem do grudnia 1939 przebywał w Paryżu. W styczniu 1940 został skierowany do tworzonego lotnictwa polskiego w Wielkiej Brytanii; szkolił się w jednostkach Royal Air Force (RAF) w Eastchurch, Redhill (15. Podstawowa Szkoła Pilotażu) i Hucknall (1. Polska Szkoła Pilotażu). W sierpniu t.r. skierowano go do powstającego 304. Dywizjonu Bombowego, a we wrześniu do 18. Jednostki Lotn. Szkolenia Bojowego w Bramcote, gdzie do 7 XII 1941 był instruktorem. Dn. 1 IX t.r. awansował do stopnia porucznika pilota i przeniesiony 8 XII do 300. Dywizjonu Bombowego, wykonał trzydzieści lotów bojowych na brytyjskich bombowcach typu Vickers Wellington; brał udział w bombardowaniach niemieckich fabryk i miast, m.in. Essen, Kolonii, Duisburga i Bremy, a także w stawianiu zapór minowych przy ujściach portów niemieckich, m.in. Kilonii, i okupowanych portów francuskich, m.in. Brestu i Hawru. W okresie służby w Dywizjonie został odznaczony czterokrotnie Krzyżem Walecznych oraz Orderem Virtuti Militari V kl. (za całokształt działalności bojowej). We wrześniu 1942 wrócił do jednostki w Bramcote jako instruktor pilotów lotnictwa bombowego. W styczniu 1943 został skierowany do Lotnictwa Dostawczego (RAF Ferry Command) i wysłany do Kanady, skąd na trasach transatlantyckich dostarczał nowe bombowce dla sił alianckich. Dn. 1 IX t.r. awansował do stopnia kapitana pilota. W styczniu 1944 wrócił do Wielkiej Brytanii, gdzie przydzielono go do stacji RAF w Lyneham.

W lutym 1944, na własną prośbę, otrzymał S. przydział do 1586. Eskadry do Specjalnych Zadań, stacjonującej pod Brindisi we Włoszech. Do końca czerwca t.r. wykonał 36 operacji, z czego połowę nad Polską. Latał jako pierwszy pilot (dowódca) na amerykańskich bombowcach typu Consolidated Liberator, dostarczając broń i ekwipunek dla AK. Wykonywał również loty z dostawą dla partyzantów w północnych Włoszech, Jugosławii i Grecji. W nocy z 29 na 30 V brał udział w osłonie pierwszego etapu operacji «Most nr 2». W czasie powstania warszawskiego t.r. kilkakrotnie latał nad Warszawę z pomocą dla powstańców. Dn. 14 VIII dowodził załogą samolotu Liberator B-24J w kolejnym locie nad Warszawę. Po dokonaniu zrzutu pojemników na pl. Krasińskich, w czasie powrotu w nocy 15 VIII 1944, samolot został zaatakowany przez niemieckie myśliwce nad Puszczą Niepołomicką; uszkodzona maszyna rozbiła się ok. godz. 2.30 w Nieszkowicach Wielkich pod Bochnią. S. wraz z kpt. obserwatorem Stanisławem Danielem, sierżantami Stanisławem Malczykiem i Józefem Witkiem oraz plutonowymi Józefem Bielickim, Tadeuszem Dubowskim i Wincentym Rutkowskim ponieśli śmierć; byli pierwszą polską załogą poległą podczas wykonywania zrzutów dla powstańczej Warszawy. Siedmioosobowa ekipa Liberatora została pochowana 17 VIII t.r. na cmentarzu paraf. w Pogwizdowie. Po wojnie, 24 VI 1945, ciała lotników ekshumowano i złożono w Krakowie w kwaterze żołnierzy wspólnoty brytyjskiej w części wojskowej cmentarza Rakowickiego przy ul. Prandoty (działka 7 rząd A grób 6). Na cmentarzu w Pogwizdowie pozostał grób symboliczny. S-a odznaczono pośmiertnie Orderem Virtuti Militari IV kl. (jako jednego z dziewięciu polskich lotników z okresu drugiej wojny światowej). Oprócz wymienionych, był też odznaczony Polową Odznaką Pilota, francuskim Croix de Guerre, brytyjskim Distinguished Flying Cross i Amerykańską Gwiazdą Lotniczą.

S. ożenił się 23 IV 1939 w Warszawie z Krystyną Mysiakówną; małżeństwo było bezdzietne.

W r. 1992 na miejscu katastrofy w Nieszkowicach Wielkich odsłonięto pomnik, a w kościele paraf. w Pogwizdowie umieszczono tablicę pamiątkową. Imię Lotników Polskich nosi Zespół Szkół Gminnych w Nieszkowicach Wielkich. Replika samolotu Liberator z oryginalnymi częściami samolotu, w którym zginął S., jest eksponowana w Muz. Powstania Warszawskiego w Warszawie.

 

Cumft O., Kujawa H. K., Księga lotników poległych, zmarłych i zaginionych, W. 1989; Enc. powstania warsz., IV 16; Kryska–Karski T., Straty Korpusu Oficerskiego 1939–1945, Londyn 1996 s. 421; Księga pochowanych żołnierzy polskich poległych w II wojnie światowej, W. 1994 III; Małopolski słownik biograficzny uczestników działań niepodległościowych 1939–1956, Kr. 2005 (fot.); Rybka R., Stepan K., Awanse oficerskie w Wojsku Polskim 1935–1939, Kr. 2003; Tuszyński B., Księga sportowców polskich ofiar II wojny światowej 1939–1945, W. 1999; – Bieniecki K., Lotnicze wsparcie Armii Krajowej, W. 2005; tenże, Polskie załogi nad Europą 1942–1945. Polacy w operacjach specjalnych, W. 2005; Cynk J. B., The Polish Air France at War. The official History, Atglen (Pensylwania) 1998 II 463, 466, 474, 482; Gretzyngier R. i in., Ku czci poległych lotników 1939–1945, W. 2006 s. 463; Kalinowski F., Lotnictwo Polskie w Wielkiej Brytanii 1940–1945, Paryż 1969; Kędzierski J., Sylwetka pilota – zginął nad Polską, „Skrzydlata Polska” 1962 nr 19; Krajewski W., Powietrzna walka nad Bochnią, Bochnia 2006; Krzystek T., Polskie Siły Powietrzne w Wielkiej Brytanii w latach 1940–1947, W. 2008 s. 420; Morgała A., Polskie samoloty wojskowe 1939–1945, W. 1976; Nowacki T., Udział polskiej 1586. eskadry w pomocy dla powstańczej Warszawy, „Wojsk. Przegl. Hist.” 1984 nr 2 s. 266–7, 271; Pawlak J., Pamięci lotników polskich 1918–1945, W. 1998 s. 299; Przemyski A., Z pomocą żołnierzom Podziemia, W. 1991 s. 96–7, 127, 139–40, 161, 195, 204; XXX lat Aeroklubu Warszawskiego, [b.m.r.w.] s. 99; Zubrzycki J., Załogi zestrzelone nad Polską, „Skrzydlata Polska” 1981 nr 18; – Maniak H., Na ratunek walczącej stolicy! „Zesz. Wojnickie” R. 7: 1998 nr 1 (69) s. 29–35; – IPiM Sikorskiego: sygn. A. XII.85/67/41 (czwarty wniosek o nadanie Krzyża Walecznych), sygn. A.XII.85/174/100 (wniosek o nadanie Orderu Virtuti Militari V kl.), sygn. LOT.A.IV.1 (z. ewidencyjny S-a), sygn. LOT.A.V.35/11E (meldunek o zaginięciu załogi), karta personalna Polskich Sił Powietrznych.

Andrzej Suchcitz

 
 

Chmura tagów

 
Za treści publikowane na forum Wydawca serwisu nie ponosi odpowiedzialności i są one wyłącznie opiniami osób, które je zamieszczają. Wydawca udostępnia przystępny mechanizm zgłaszania nadużyć i w przypadku takiego zgłoszenia Wydawca będzie reagował niezwłocznie. Aby zgłosić post naruszający prawo lub standardy współżycia społecznego wystarczy kliknąć ikonę flagi, która znajduje się po prawej stronie każdego wpisu.
 
     
Uzywamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Informację o realizacji Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO) przez FINA znajdziesz tutaj.