Biogram Postaci z tego okresu
 Włodzimierz Stanisław Antonowicz      Іван Труш (1869–1941); Портрет Володимира Антоновича. 1900 р. Полотно, олія. Зі збірки Національного музею історії України - źródło kopii cyfrowej: Wikimedia Commons - fragment.

Włodzimierz Stanisław Antonowicz  

 
 
1830 - 1908-03-21
Biogram został opublikowany w 1935 r. w I tomie Polskiego Słownika Biograficznego.
 
 
 
Spis treści:
 
 
 
 
 

Antonowicz Włodzimierz (1830–1908), historyk. Jako datę jego urodzenia podawano dotychczas dzień 18 I 1834, a jako miejsce urodzenia Machnówkę. Według zgodnego jednak świadectwa wdowy po A., jego brata i przyjaciół, okazuje się, że przyszedł on na świat w Czarnobylu o cztery lata wcześniej i został ochrzczony przez księdza unickiego, czego jednak nie można było ujawnić; metrykę wydał dopiero w r. 1834 ksiądz katolicki. Wymieniony w tej metryce ojciec A. Bonifacy był wychowańcem Liceum Krzemienieckiego; matka Monika-Marja pochodziła z polskiej rodziny Górskich. Do lat dziesięciu chował się A. przy matce, ponieważ jednak A-owie zajmowali się guwernerką po domach szlacheckich i kształcić syna nie mogli, oddali go na pensję Jana Dżydaja w Odessie. Temu pedagogowi A., jak sam pisze, zawdzięczał dobrą znajomość łaciny i greki, oraz wpojenie zasad prawdziwego demokratyzmu. W wolnych chwilach czytywał książki encyklopedystów francuskich. Po ukończeniu gimnazjum klasycznego w Odesie w r. 1850, zgodnie z wolą matki, wstąpił na medycynę na Uniwersytet Kijowski. Jako skończony medyk przez rok praktykował w Czarnobylu, poczem zapisał się w Kijowie na wydział historyczno-filologiczny, po których to studjach (1856–60) został profesorem łaciny w I-em gimnazjum kijowskiem i historji w Korpusie Kadetów. Będąc studentem, brał czynny udział w życiu młodzieży polskiej: organizował mianowicie gminę ukraińską, w myśl zasad Tow. Demokratycznego, skłaniając młodzież do zbliżenia się z ludem, bez żadnej narazie tendencji separatystycznej w stosunku do Polski. »Chłopomani« nosili świtki, odbywali piesze wycieczki po kraju, rozmawiali i korespondowali ze sobą po rusku, wszystkich ożywiała nadzieja »czynu« tj. wybuchu ogólnej rewolucji europejskiej. U podłoża gminy żyła zresztą i działała ścisła organizacja spiskowa pod charakterystyczną nazwą związku »Trojnickiego« (tak się nazywał jeden z towarzyszy Zalizniaka i Gonty w r. 1768). Do spiskowców należeli też m. in. Wł. Milowicz, Al. Jabłonowski, Stefan Bobrowski. A. był domowym nauczycielem młodego Tadeusza Rylskiego i mieszkał w dworze jego rodziców, kiedy go spotkała pierwsza i w gruncie rzeczy jedyna przykrość ze strony władz rosyjskich. Mianowicie w r. 1859 został wezwany do marszałka Gromnickiego celem wytłómaczenia się z zarzutu szerzenia ateizmu, a do kancelarji generał-gubernatora – z oskarżenia o podburzanie ludu i szerzenie niechęci do szlachty. Jakkolwiek żadnych represyj A. nie doznał, od owej chwili wchodzi w konflikt z kolegami Polakami: żąda ostrzejszych wystąpień przeciw szlachcie i opiera się stosowaniu alfabetu łacińskiego do języka ruskiego. W r. 1860 jedzie do Petersburga, aby porozumieć się z Kieniewiczem, Dalewskim, Ohryzką; niezadowolony z tonu tajemnego pisemka »Publicysta«, skłania Tadeusza Rylskiego do ustąpienia z redakcji i wydawania pisma »Plebeusz«. W r. 1861 zrywa zupełnie z korporantami Polakami, zakłada Hromadę Ukraińską, prowadzi polemikę z Tadeuszem Padalicą. Z początkiem r. 1862 w piśmie »Osnowa«, wydawanem w Petersburgu przez ukrainofilów, zamieszcza artykuł Moja spowiedź, gdzie w myśl doktryny obowiązku spłacania długu społecznego oznajmia, iż sumienie nakazuje mu zerwać z przynależnością do kasty szlacheckiej polskiej i służyć odtąd ludowi ukraińskiemu. Zgadza się, aby go nazywano odstępcą, ale w tem znaczeniu, w jakiem nazywamy reformatora, który odstąpił od papizmu, albo abolicjonistę, który zerwał z gnębiącymi niewolników plantatorami. Jednocześnie przyjmuje prawosławie, składa gub. Wasilczykowowi memorjał poufny o położeniu Ukrainy, a po wybuchu powstania, kiedy koledzy-spiskowcy chwytają za broń i niosą między lud »złotą hramotę« wolności, on wstępuje do kancelarji kijowskiego generał-gubernatora, który go deleguje do Komisji Archeograficznej. Wkrótce forteca kijowska zapełniła się aresztowanymi powstańcami; Kieniewicz został rozstrzelany, Ohryzko aresztowany. Komisja murawjewowska wykryła udział A. w spiskach, uszło mu to jednak na sucho, odkąd się ukrył pod stosami bibuły archiwalnej. Niezaprzeczenie ożywił on Komisję Archeograficzną; pracując bowiem w niej przez lat 45, wydał ogółem 400 arkuszy druku różnych akt dziejowych, dotyczących Polski i Rusi. Ogłaszał po rosyjsku dzieła jedno po drugiem: 1) Studjum o Kozaczyźnie według akt 1500–1648 r. (1862–63), 2) O pochodzeniu szlachty poł. zach. Rosji (1867 r.), 3) Studjum o miastach poł. zach. Rosji (1869), 4) Akty o stosunkach ekonomiczno prawnych w XVIII w. (1870), 5) Studjum o hajdamaczyźnie (1876), 6) Iwan Gonta (1882, drukowane w Kijewsk. Starinie), 7) Bunt wołyński 1789 r. (1902) itp. Otrzymawszy w r. 1870 stopień magistra historji, a w r. 1878 doktorat (dysertacja: Rys historyczny Księstwa Litewskiego do Olgierda), został mianowany profesorem Uniwersytetu św. Włodzimierza. Oddany całkowicie badaniom archeologicznym, zwiedza wówczas i opisuje kurhany, horodyszcza, cmentarzyska, pieczary pod Kijowem, jaskinie skalne nad Dniestrem, opracowuje kartę prehistoryczną Wołynia i Kijowszczyzny, porządkuje powierzony mu gabinet numizmatyczny uniwersytecki i Muzeum. Jako etnograf, wspólnie z Dragomanowem publikuje Pieśni ludu małoruskiego, czyni poszukiwania w Rzymie, Warszawie, Moskwie, Petersburgu, występuje na zjazdach i kongresach historycznych. Pisze ciekawe krytyki i sprawozdania, pomiędzy innemi o powieści »Ogniem i Mieczem« Sienkiewicza. Tłómaczy i drukuje Pamiętnik Oświęcima (1882), Karola Chojeckiego (1882), kronikę latopisa Wieliczki i in. Tworzy własną szkołę historyczną, wychowując całą plejadę młodych historyków Rusi (Danielewicz, Hołubowski, Hruszewski, Downar Zapolskij, Laskoroński, Daszkiewicz, Andrjaszew i in.), którzy pod jego kierunkiem planowo opracowują monografje poszczególnych ziem i księstw. A. wychodził z założenia, że historję tworzą nie jednostki, ale masy ludzkie, które od czasu do czasu wywierają wpływ twórczy na proces dziejów i krystalizują się w nowe formy bytu społecznopaństwowego, częstokroć odtwarzając cechy typowe dawnego ustroju. Najazd tatarski przerwał rozwój Rusi, ale wielkie ruchy ludowe kozaczyzny i hajdamaczyzny zaczęły odtwarzać niektóre formy dawnego państwa ruskiego. Oto przewodnia myśl obszernych monografij o kozaczyźnie, o Unji, o rozwoju miast itp. Występując nazewnątrz jako przedstawiciel nauki urzędowej, głoszącej hasła wierności »Carowi Wsieja Rusi«, nie przestawał A. należeć do tajnej organizacji ukraińskiej, i z jej ramienia jeździł kilkakrotnie do Genewy w r. 1880, aby nakłonić radykała Dragomanowa do współdziałania z umiarkowanym kierunkiem kijowskim, w r. 1885, jeździł do Lwowa, aby Iwana Frankę i Michała Pawłyka pogodzić ze stronnictwem narodowym. W 1891, kiedy A. Barwiński i J. Romanczuk pertraktowali z namiestnikiem Badenim o ugodę polsko-ruską, A. najpierw agitował wśród opozycyjnych sfer społeczeństwa ruskiego we Lwowie za ugodą, potem udał się do Krakowa i Wiednia, aby tamtejsze stowarzyszenia studentów ruskich pozyskać dla sprawy. Policja austrjacka śledziła obroty A. podejrzliwie, rosyjska niedoceniała podniety, jaką uczony szperacz dawał życiu ukraińskiemu w Kijowszczyźnie. Układny i ostrożny nad miarę, w r. 1905 składa on ministrowi oświaty memorjał o dopuszczenie języka ruskiego do publicznego użytku, co motywuje argumentem, że Ukraińcy nigdy o separatyzmie nie myśleli i nie będą nigdy niebezpieczni, gdyż pozbawieni są instynktu państwowości. Katedrę historii Ukrainy powierzył uczniowi swemu M. Hruszewskiemu. Układał wtedy pamiętniki, niestety nieukończone, w których złożył ważne zeznanie, że był synem naturalnym swego wychowawcy Dżydaja. Skoro człowiek 70% swej działalności zawdzięcza atawizmowi, a ów Dżydaj był synem Węgra-rewolucjonisty i Rusinki, cóż dziwnego (napomyka A.), że on sam był dzięki atawizmowi urodzonym 75-cio procentowym rewolucjonistą? Na list kolegi Ant. Mioduszewskiego odpowiadał (1903), iż wprawdzie był ochrzczony jako katolik, ale przyjął prawosławie świadomie; gdyby zaś miał życie rozpocząć na nowo, toby poszedł tą samą drogą. Zmarł 21 III 1908 w Kijowie. Zasługi A. dla nauki historycznej są poważne i niezaprzeczone, gdyż dzięki swej pracy, wiedzy i wytrwałości otworzył on podwoje archiwów rządowych i wydobył na światło dzienne moc materjałów. Natomiast jego rola dziejowo-polityczna stała się przedmiotem gorących sporów, które od siedmdziesięciu lat trwają po dziś dzień. Przyjaciele młodości nie mogli mu darować, iż z nimi zerwał, gdy sam przecie ich uświadamiał i zagrzewał do powstania. Inni znowu mają go za pospolitego karjerowicza, albo przypisują mu powodowanie się osobistem uczuciem niechęci i zemsty spowodu czyjejś denuncjacji, która go naraziła na przykrości w r. 1859. Wreszcie ludzie przekonani o czystości jego ideowych pobudek twierdzą, że był on dla caratu Wallenrodem, bo pracami swemi podważał powagę samowładztwa i prawosławia. Pewnem jest to, że do szlachty A. żywił nienawiść za jej egoizm i oporne stanowisko wobec uwłaszczania ludu.

 

Laskoroński W., Wł. Antonowicz, artykuł w Żurnalu Min. Narodn. Proswieszczenja, Petersburg 1908 (praca źródłowa, podaje wykaz prac A. i nowe szczegóły o dacie urodzenia); Gawroński Rawita Fr., Wł. Antonowicz, Kr. 1912; Tomasziwśkyj St., Wł. A. Artykuł w W. Enc. Il. powtarza mylnie za »Ott. Słownikiem Naucnym«, jakoby Ant. redagował »Kijowskie Słowo«; artykuł Doroszenki D. w »Časopisie Narod. Museum«, Praha 1933; Encyklopedja Sowiecka Bucharina, 1926 r.; Lasocki W., Pamiętniki, Kr. 1934, I, zawierają fotografje A. i jego przyjaciół. Relacje o rozmowach A. z Ant. Mioduszewskim, zaczerpnięte z Pamiętnika Miod., który przechowywał L. Seroczyński. Gdzie się obecnie ów pamiętnik znajduje, niewiadomo.

Jan Mioduszewski

 

 

Powyższy tekst różni się w pewnych szczegółach od biogramu opublikowanego pierwotnie w Polskim Słowniku Biograficznym. Jest to wersja zaktualizowana, uwzględniająca opublikowane w późniejszych tomach PSB poprawki i uzupełnienia.      

 

 
 

Chmura tagów

TAGI

Za pomocą tagów oznaczamy powiązania tematyczne postaci. Pozwalają one eksplorować serwis wg wybranych przez redakcję najważniejszych tematów dla danej postaci.

 
Za treści publikowane na forum Wydawca serwisu nie ponosi odpowiedzialności i są one wyłącznie opiniami osób, które je zamieszczają. Wydawca udostępnia przystępny mechanizm zgłaszania nadużyć i w przypadku takiego zgłoszenia Wydawca będzie reagował niezwłocznie. Aby zgłosić post naruszający prawo lub standardy współżycia społecznego wystarczy kliknąć ikonę flagi, która znajduje się po prawej stronie każdego wpisu.

Media

 

Postaci powiązane

   
 

Postaci z tego okresu

 

w ipsb

 

Wawrzyniec Puttkamer

1859 - 1923-11-30
ziemianin
 

Ludomił Korczyński

1867-09-14 - 1936-05-13
lekarz
 
więcej  

Postaci z tego okresu

 

w biogramy.pl

 

Adolf Ludwik Szyszko-Bohusz

1883-09-01 - 1948-10-01
architekt
 
więcej  
  Wyślij materiały Wyślij ankietę
 
     
Uzywamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Informację o realizacji Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO) przez FINA znajdziesz tutaj.