Biogram Postaci z tego okresu
 Santi (Ognisanti) Gucci      Wojnarowski, Jan Kanty (1815-1876) - Nagrobek Stefana Batorego i Elżbiety Granowskiej - w zbiorach Biblioteki Jagiellońskiej w Krakowie - sygn.: BJ Graf. I.R. 675 - źródło kopii cyfrowej: POLONA.pl - fragment.

Santi (Ognisanti) Gucci  

 
 
XVI w. - przed 3 II 1600
Biogram został opublikowany w latach 1960-1961 w IX tomie Polskiego Słownika Biograficznego.
 
 
 
Spis treści:
 
 
 
 
 
Gucci Santi (Ognisanti) (zm. 1600), rzeźbiarz i architekt. Ur. z początkiem drugiej tercji XVI w. najprawdopodobniej we Florencji, był synem Jana di Niccolò Albenghi Gucciego, zwanego della Camilla, restauratora katedry florenckiej za czasów w. ks. toskańskiego Kosmy I Medyceusza i drugiej jego żony Marietty, córki Santiego Birbi de S. Gervasio fuori della Porta a Pinti. Uczył się niezawodnie u ojca i może u Baccia Bandinellego, mistrza swego przyrodniego brata, Franciszka Camillianiego. Jeszcze we Florencji, mając 17 lat, wykonał wielki posąg Wenery i jakiś drugi podług modelu mierzącego nie więcej jak 1/3 łokcia. Dzieła te zaginęły. W r. 1558 otrzymał z kasy dworu Zygmunta Augusta 40 fl. wraz z drugim Włochem, Galeazzem, za jakąś bliżej nie znaną robotę. W 10 lat później (3 I 1568) dostał wynagrodzenie za troje odrzwi do zamku królewskiego w Niepołomicach. W r. 1575 (8 VIII) kupił wraz z żoną, Katarzyną Górską, połowę kamienicy przy ulicy Grodzkiej w Krakowie, tytułując się przy tej sposobności «serenissimi regis murator». Tytuł ten, umożliwiający mu pracę poza organizacją cechową, musiał otrzymać bardzo rychło po przybyciu do Polski, więc jeszcze za czasów Zygmunta Augusta, a zachował go za Stefana Batorego i Zygmunta III. W r. 1577 żona jego sprzedała wspomnianą kamienicę z jego upoważnienia, wystawionego w Kazimierzu nad Wisłą. W l. 1584–6 budował na zlecenie Stefana Batorego pałac w Łobzowie pod Krakowem. W r. 1587 (1 III) przebywał w Janowcu, zaś w r. 1591 (7 VIII) listem z Książa Wielkiego usprawiedliwił się Janowi Zamoyskiemu z niewykonania przyobiecanej w czasie pobytu w Warszawie fontanny, a to z powodu ciężkiej choroby, w czasie której ratowali go Myszkowscy, wobec czego musiał się u nich podjąć roboty. W l. 1594–5 pokwitował odbiór szeregu kwot za pracę około nagrobka Stefana Batorego na Wawelu. Zmarł przed 3 II 1600 r., gdyż tego dnia wdowa po nim zawarła układ majątkowy ze swymi córkami (więc pasierbicami Santiego), Anną, żoną szewca Lenarta Dzinepry (Ginepri), i Martą, zamężną za Stanisławem Radomeskim.
 
G., długo przebywając w Polsce, spolonizował się, tak że podpisywał się i po polsku («Santy Guczy, mularz J. K. Mości». Można się w tym dopatrywać wpływu małżeństwa z Polką. Nie wiadomo, czy i jakim był krewnym innych Guccich przebywających w Krakowie, jak Karol, dworzanin królowej Bony, Kasper, kupiec i radny, Mateusz, budowniczy, zatrudniony przy synagodze, Aleksander, również budowniczy. Jedynym podpisanym dziełem G-ego jest nagrobek Stefana Batorego. Na podstawie stylu i uwzględniając kolejne miejsca pobytu artysty oraz jego stosunki z ludźmi, zanotowane w archiwaliach, należy mu nadto przypisywać następujące utwory rzeźby: stalle w kaplicy Batorego na Wawelu, pomnik Anny Jagiellonki, ewentualny współudział w przeróbce nagrobka Zygmunta Starego w kaplicy Zygmuntowskiej (pracy polegającej na wkomponowaniu w niszę nagrobka Zygmunta Augusta), pomnik Grzegorza Branickiego i jego żony w Niepołomicach, pomnik Andrzeja Firleja i jego żony w Janowcu koło Kazimierza nad Wisłą oraz epitafium Jana Zaborowskiego u dominikanów w Krakowie. Pewnym, archiwalnie stwierdzonym, jego dziełem architektonicznym był pałac królewski w Łobzowie, z którego tylko nikłe fragmenty pozostały we wzniesionej na jego miejscu w połowie w. XIX szkole wojskowej. Dosyć daleko idącym przeróbkom uległ w epoce neogotyku, niewątpliwie przez G-ego wybudowany, pałac Myszkowskich w Mirowie koło Książa Wielkiego; lepiej się zachowały dwa należące do niego małe portyki, flankujące dziedziniec. Dalszym pewnym dziełem architektonicznym G-ego jest kaplica Branickich w Niepołomicach, z którą wyżej wspomniany pomnik ściśle się wiąże, a dużo wskazuje na jego autorstwo odnośnie do bramki w murze cmentarnym, otaczającym tamtejszy cmentarz kościelny. Szereg zabytków rzeźby i architektury z końca XVI i początku w. XVII, których nie podobna zaliczyć do dzieł własnoręcznych G-ego, wykazuje jednak cechy stylowe bardzo zbliżone do jemu właściwych, co świadczy o dużym wpływie, jaki wywarł na naszą sztukę końcowej fazy renesansu. G. nie liczy się z klasycznymi kanonami rozwiniętego renesansu pierwszej połowy w. XVI, formy stosuje i kombinuje swobodnie, indywidualnie. W opracowaniu postaci nagrobnych odbiega od realizmu poprzedniej fazy renesansu na rzecz swoistej stylizacji. Chętnie stosuje wielobarwne materiały, podkreślając je dodatkowo pokolorowaniem pewnych części białego kamienia i złoceniami, co przy linearności, płaszczyznowości i dekoracyjności jego stylu powoduje, że jego nagrobki robią wrażenie jakby barwnych dywanów. Jest on na naszym gruncie przedstawicielem późnorenesansowego manieryzmu.
 
 
Fournier L., Les Florentins à Lyon et en Pologne, Paris 1894 s. 226–7; Grabowski A., Kraków i jego okolice, Kr. 1836 s. 300–1; tenże, Starożytności historyczne polskie, Kr. 1840 s. 64; Kieszkowski W., Dzieje budowy zamku w Niepołomicach za panowania Zygmunta Augusta, „Spraw. Tow. Nauk. Warsz.” T. 28: 1935, Wydział II; tenże, Zamek królewski w Łobzowie, „Biul. Hist. Sztuki i Kultury” (W.) T. 4: 1935/6 s. 6–25; Sinko K., Santi Gucci Fiorentino i jego szkoła, Kr. 1933; Sinko-Popielowa K., Kościół w Niepołomicach, „Rocz. Krak.” T. 30: 1938 s. 85–90; „Spraw. Kom. Hist. Sztuki AU” T. 5: 1896 s. 246 i n. (Odrzywolski S., Zamek w Baranowie), T. 6: 1900 s. LVII, T. 7: 1906 s. CLXXXVI1I, T. 8: 1907 s. CCCXVI; Teka Grona Konserwatorów Galicji Zach., II 119; Tomkowicz S., O Bernardo Morando, Santi Guccim i Marcinie Koberze, artystach XVI w., „Prace Kom. Hist. Sztuki PAU” T. 2: 1922 s. XLVI–LII; tenże, Przyczynki do historii kultury Krakowa w pierwszej połowie XVII w., Lw. 1912; – Arch. Państw. w Kr.: Cons. Crac. 1575–80 s. 587–9, 729, 1608 s. 197, Scab. Crac. 20 s. 771; AGAD: Arch. Akt. Dawn., Rachunki królewskie 278, fol. 101 r.–119 v., Arch. Gł., Rachunki królewskie 380, fol. 155–6, BOZ, Zamosciana S. II, t. XI, plik 3 s. 9; Arch. Komisji Historii Sztuki PAU: Materiały po Marianie Sokołowskim, koperta 110, korespondencja z Gaetanem Milanesim (zaginione podczas wojny).
 
 
Adam Bochnak
 
 
 
 
 

Chmura tagów

 
Za treści publikowane na forum Wydawca serwisu nie ponosi odpowiedzialności i są one wyłącznie opiniami osób, które je zamieszczają. Wydawca udostępnia przystępny mechanizm zgłaszania nadużyć i w przypadku takiego zgłoszenia Wydawca będzie reagował niezwłocznie. Aby zgłosić post naruszający prawo lub standardy współżycia społecznego wystarczy kliknąć ikonę flagi, która znajduje się po prawej stronie każdego wpisu.
 
     
Uzywamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Informację o realizacji Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO) przez FINA znajdziesz tutaj.