Biogram Postaci z tego okresu
 Irena Hellerowa (z domu Bohuss de Beherfalva)      Irena Hellerowa, wizerunek na podstawie fotografii z 1926 r.

Irena Hellerowa (z domu Bohuss de Beherfalva)  

 
 
Biogram został opublikowany w latach 1960-1961 w IX tomie Polskiego Słownika Biograficznego.
 
 
 
Spis treści:
 
 
 
 
 

Hellerowa z Bohuss de Beherfalva Irena (1879–1926), primadonna operetki, później opery lwowskiej, aktorka. Ur. w Jarosławiu, w spolszczonej rodzinie pochodzenia węgierskiego. 3 VII 1893 r. celująco ukończyła w klasie Walerego Wysockiego konserwatorium lwowskie. Debiutowała na scenie Skarbkowskiej w początku 1895 r. jako Siebel w „Fauście”, już zaś przedtem znana była z koncertów. Krytyka powitała ją przychylnie, a w styczniu 1896 r. zaangażował ją teatr lwowski. Z operetką H. rozstała się dopiero jako dość sławna śpiewaczka operowa. Trupę lwowską opuściła w maju 1900 r. przenosząc się do Pragi czeskiej; najprawdopodobniej na t. r. przypadają także jej studia w Mediolanie pod kierunkiem Teresy Arklowej. Już wszakże latem 1901 r. odnosiła H. sukcesy podczas występów w Krakowie jako Manon Lescaut. Wiele znaczył w jej biografii r. 1902: w lutym śpiewała w Warszawie (m. in. Mimi w „Cyganerii”), z takim samym powodzeniem jak wówczas, gdy przyjechała tu po raz pierwszy (latem 1898) i występowała w „Sprzedanej narzeczonej”; 21 III odbyła się we Lwowie premiera opery „Pan Wołodyjowski”, w której – na życzenie kompozytora (Skirmunta) – powierzono jej partię Basi: od 5 IV do połowy maja miała H. kontrakt z operą czeską. Występy od jesieni w Warszawie nie doszły do skutku z powodu stawianych przez H-ą warunków; 11 X 1902 r. poślubiła we Lwowie dyrektora teatru Ludwika Hellera, a 26 t. m. występowała podczas lwowskiego obchodu jubileuszu Konopnickiej. W początkach 1905 r. śpiewała z powodzeniem w Mediolanie (m. in. „Halkę”), w grudniu t. r. wyjeżdżała na występy do Madrytu, potem (już w 1906) odwiedziła Lizbonę i Londyn (Nedda w „Pajacach”). W r. 1914 śpiewała jeszcze we Lwowie i Krakowie. W czasie pierwszej wojny światowej czas jakiś mieszkała w Wiedniu, gdzie udzielała lekcji śpiewu. Po wojnie słyszeć się dała zaledwie kilkakrotnie. Lwów opuściła w r. 1918, przenosząc się na stałe do Warszawy. Lecz odtąd występowała tylko w rolach dramatycznych, na scenach teatrów: Bagatela, Komedia (Księżna w „Wilkołaku”), Maska, Reduta (Jana w „Przechodniu”), Stańczyk. 10 II 1925 r. obchodziła w Filharmonii dwudziestopięciolecie działalności artystycznej. Po wycofaniu się ze sceny prowadziła salon mód. Zmarła 10 VI śmiercią samobójczą; najprawdopodobniej przyczyną otrucia się były komplikacje rodzinne. Pozostawiła córkę. Do ważniejszych ról H-ej (prócz wymienionych) należą: Saffi w „Baronie cygańskim”, Eurydyka w „Orfeuszu w piekle”, Traviatta, Tamara w „Demonie”, Elza w „Lohengrinie”, Venus w „Tannhauserze”, Tatiana w „Onieginie”, Desdemona w „Otellu”. H. bywała często partnerką Battistiniego.

 

Fot. w B. Jag. (5 fotografii, m. in. w rolach z oper: Traviata, Manon); „Scena i Sztuka” 1908 nr 42 s. tyt.; W zbiorach S. Dąbrowskiego; – Cudnowski H., Niedyskrecje teatralne, Wr. 1960 (fot. po s. 184); „Echo Muzycz. i Teatr.” 1895 nr 11 (Niewiadomski), 1896 nr 2 i 7, 1898 nr 30, 1899 nr 48, 1900 nr 20, 1901 nr 29, 33 (fot. w roli Manon Lescaut), 46, 1902 nr 8, 11, 15, 18, 22, 23, 24, 44, 1905 nr 1–2; Reutt A. Gozdawa, Komentarz do pamiętnika J. Korolewicz-Waydowej, „Sztuka i Życie” (Wr.) 1958; „Rocz. Nauk.-Liter.-Artyst.” (Okręta) 1905 s. 369; – [B]urs[a] S., Irena B. „Nowości Illustr.” 1905 nr 50; „Kur. Warsz.” 1926 nr 158 (dod. poranny) s. 4, nr 159 (wyd. wieczorne) s. 7; „Przegl. Teatr. i Film.” nr 3; „Słowo Pol.” 1926 nr 161 s. 8; „Świat” 1926 nr 26 s. 19; – Arch. PIS: Formanowicz J., Maciejewska M. K., Teatralia EMT 1883–1907 (nie opublikowana bibliografia); Materiały do Słownika Biograficznego Teatru Polskiego; – Informacje S. Dąbrowskiego.

Andrzej Biernacki

 

 
 

Chmura tagów

 
Za treści publikowane na forum Wydawca serwisu nie ponosi odpowiedzialności i są one wyłącznie opiniami osób, które je zamieszczają. Wydawca udostępnia przystępny mechanizm zgłaszania nadużyć i w przypadku takiego zgłoszenia Wydawca będzie reagował niezwłocznie. Aby zgłosić post naruszający prawo lub standardy współżycia społecznego wystarczy kliknąć ikonę flagi, która znajduje się po prawej stronie każdego wpisu.
 
     
Uzywamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Informację o realizacji Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO) przez FINA znajdziesz tutaj.